Positiva anledningar.

Anledningen till att jag är med i facket är att jag får hjälp av dem att hävda mina rättigheter och förhandla. Fick ett härligt telefonsamtal idag, då min fackombud ringde mig och berättade att, till sommarjobbet jag fått, ska det bli ett riktigt anställningsbevis som jag får skriva under på - istället för det så kallade gamla överenskommelsen som arbetsgivaren ville använda. Känns skönt att ha fått rätt. :)

Anledningen till att jag är med i en a-kassa är för att kunna få stämpla och klara mig när jag är arbetslös. Fast det gäller ju först efter 12 månader som medlem. Nu i sommar kan jag inte få ut några a-kassepengar, även om jag är deltidsarbetslös just nu. Har bara varit medlem sedan augusti 2007. Men det blir nog det nästa år om jag nu blir arbetslös igen efter nästnästa anställningsavtal löper ut.

Anledningen till att jag gick till Arbetsförmedlingen i måndags på min första arbetslösa dag är att få alla papper, som skall skickas till a-kassan och få ett arbetsgivarintyg som ska fyllas i av min senaste arbetsgivare. Samtidigt så meddelar de på Arbetsförmedlingen till min a-kassa vad som händer, fast jag inte kan få någon ersättning i sommar.

Jag tror att det är många som glömmer bort att det finns något positivt med fack, a-kassa och Arbetsförmedlingen. De är trista, ja, men de kan vara bra att ha.




Datum: 2008-06-24 Tid: 20:00:01
Min vardag Kommentarer (1)

Kommentarer
Emelie

jag är redan med i facket å a-kassa, det gjorde jag direkt på samma dag när vi träffades första gången på jobbet.

Datum: 2008-06-24 Tid: 20:51:19http://emifia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar: