Morgonen, jobbet och tönt-Radiotjänst!

Jag är förkyld och hostar lite också. Suck. Igår var det värst, första dagen på jobbet ju!

Vaknade imorse och kände mig jättedålig, ont i halsen, täppt i näsan och hade rethosta. Ensam också i sängen, sambon satt vid datorn. Men sen kom sambon med en bricka med två goda smörgåsar och en stor kopp te med honung till mig som låg i sängen. Frukost på sängen! Det var så gulligt och snällt av honom! Han hade bara sagt  "Jag kommer snart tillbaka". Trött som jag var, så sov jag vidare, medan han fixade min frukost utan att jag visste om det. Blev glad och mådde genast bättre efter frukosten och att bara ligga, ta det lugnt och mysa med älsklingen innan han körde mig till jobbet idag var bara så härligt. Morgonen kunde inte vara bättre! ;)

Andra dagen på jobbet gick bra! Jag tror allt att jag kommer att trivas bra på jobbet. Började halv ett idag, det kan bli olika tider om dagarna, beroende på vad som sker.

Det trista kom efter när jag kom hem från jobbet. Fick post av Radiotjänst med en betalningsavi trots jag hade avanmält mitt innehav pga att jag blivit sambo och det är han som betalar tv-avgiften. I ett hushåll ska bara det bara finnas en som betalar, inte två! Och jag som har papper som visar att jag fått avanmälan registrerad och att om jag åter skulle ha tv-innehav var jag välkommen med att anmäla detta till dem. Dessutom hade jag i ett e-postkorrepondens skrivit att det är inte jag som betalar tv-avgiften i detta hushåll utan det är sambon som den person som betalar tv-avgiften här hemma. Vi bor båda ju på samma adress, vilket betyder i samma hushåll. Man blir så irriterad på dem!! Har de ingen koll eller!? De kan ju inte kräva pengar från någon som de inte har rätt till!

Om vi vanliga människor skulle kräva någon på pengar, är det ju ett rån. Då blir vi polisanmälda och får straff. Men är det då rätt att Radiotjänst ska få kräva folk på pengar?? Man kan ju undra.... Bara för det är en myndighet så ska de inte bete sig hur som helst!

_________________________________________________________________

Förresten, Radiotjänst skriver i sin hemsida; "Tv-avgiften går till public service, d.v.s. Sveriges Television, Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio."

Och sedan på frågan om vem som ska betala tv-avgiften skriver de "Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala tv-avgift..."

Tv-mottagare räknas om man har några av dessa; tv, video med kanalväljare, dator med tv-kort, videokamera med kanalväljare, inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare och digital tv-mottagare, står det på hemsidan också.

Så jag har förstått att t ex att de som bor i ett hushåll ej har något som räknas som tv-mottagare, men har en radio, slipper alltså att betala tv-avgiften. Även om pengarna från tv-avgiften också går till Sveriges Radio. Är det inte sjukt?

Sedan skriver Radiotjänst på hemsidan; "Varje hushåll betalar en tv-avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare..." och så vidare; "Till ett hushåll räknas personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort - förutsätt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe."

Så ska vi behöva betala två tv-avgifter i ett hushåll? Och dessutom för radion när det inte ens finns en sådan här hemma? Och skulle vi acceptera att de hushåll som ej har tv-mottagare, men som har endast radio slipper undan? Nej!
Det här är ett sjukt system. Det bästa vore att slopa den skiten.


Datum: 2007-08-16 Tid: 19:40:37
Min vardag Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar: