En vardagbetraktelse.

Har upptäckt en nackdel med att ha mobil och använda sms när man är döv. När jag är hemma har jag inte mobilen på mig hela tiden.

Idag, som alla andra dagar, hade jag lämnat mig ifrån min mobil på datorbordet. Jag och sambon satt och glodde på en spännande film. Vi spelade också Monopol efter filmen, i drygt 3-4 timmar. Kul spel! Och sedan när jag satt mig vid datorn igen, så såg jag att jag fått flera sms som jag missat. :(


Så slog tanken mig;

Hörande kan ju  höra att mobilen låter om man fått meddelande eller om det ringer och ta upp mobilen. Det kan inte jag.

Tänk så här, om man har en fungerande varseblivning här hemma och folk jag känner faktiskt ringer till mig, via texttelefonen eller bildtelefonen. Då skulle jag ha fått veta att någon ville nå mig. Annars vet jag inte det om jag inte kollar min mobil tillräckligt ofta.

Detsamma gäller min sambo, han hör inte om telefonen ringer, det måste synas att det ringer. Men ingen av oss bär med oss våra mobiler på oss när vi är hemma. Orkar inte bära med mobilen på mig hela tiden, och hemma brukar jag ha byxor på mig utan fickor.


Hmm...

Så ni på hörcentralen, ge oss gärna Bellmans blixtlampor!! Gillar ej Bellmans fickvibrator. Hjälpmedel är hjälpmedel. Varför ska man betala för det när vi båda har fötts döv respektive hörselskadad?

Individuellt anpassad hjälpmedel är bättre att ha än att ha saker som många har och som man inte är bekväm med. Eller hur?


Jag tar gärna emot åsikter om vad ni tycker om det här.


Datum: 2008-03-16 Tid: 20:17:50
Min vardag Kommentarer (4)

Kommentarer
Emelie

det är verkligen kränkande för oss döva.. som med hörande har håll med allt om telefon o sms signaler hela tiden.. med oss döva blir det klart annorlunda. men man bör kolla mobilen då och då något oftare än hörande kanske. Men klart ibland glömmer man bort smset det man fått. Det är vanligt.. suck men... så är det ibland.. men fint blogg du har i af :P mig o Karine!! ;P sött kram

Datum: 2008-03-17 Tid: 12:18:38http://emeliesamuelsson.blogg.se
Karine

Jaa, tydligen blev det svart =). har tänkt från början färgen svart, men det med textfärgen, var jag inte såå säker på. få se om jag ändrar textfärgen, men än så länge duger det bra.
Angående däruppe på bloggen, håller jag med. Tycker inte att man måste ha mobilen med sig hela tiden hemma, inte så bra där. Jag är sån som låter mobilen vara och gör annat under tiden. opps.. men samhället är så att man måste svara så snart som möjligt efter man fått sms. Man måste kunna vara nådd hela tiden, men det går ju inte alltid suck.. både fördelar och nackdelar med det. Ja, det är lite av vad jag tänker om det.

Datum: 2008-03-17 Tid: 16:20:50http://meyouus.blogg.se
Karine

Ett litet tillägg. Ja, varför ska man betala för hjälpmedel, knäppt tycker jag. det är ju inte så att vi valt att vara döva och därmed behöver hjälpmedel. dessa saker behöver vi för att kunna klara oss i tillvaro så bra som möjligt som andra hörande, ja inte som dem precis men bättre än utan hjälpmedel.

Datum: 2008-03-17 Tid: 16:25:35http://meyouus.blogg.se
Lina

Hej. Jag har Bellmans blixtlampa och det är perfekt och blixtlampan är så stark och kan lysa hela rum när det är mörkt. Jag fick den gratis från hörkontrollen i Malmö. Det är kanske olika kommun som bestämmer om man betalar eller få gratis. Det vet jag inte varför jag fick gratis och jag hade bara en tur. :) Kram

Datum: 2008-03-17 Tid: 22:20:14http://rudolfinnan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar: