Teckenspråket, ja tack! Tecknad svenska, nej tack!

Jag är faktiskt lite irriterad. Det finns folk som säger "TSS är bättre, så det följer svenskan så man slipper missförstånd" och påstår att teckenspråket saknar ord och grammatik! Bullshit! 

Teckenspråket har en egen uppbyggnad och egen grammatik, grammatiken finns "inbakad" i tecknen redan. Svenskan och svenskt teckenspråk har olika grammatik och dessa skall inte blandas ihop! Men man kan vara tvåspråkig, alltså teckna genuint teckenspråk och kunna läsa och skriva svenska. Det fungerar aldrig om döva måste teckna svenska hela tiden, alltså följa det svenska grammatiken.

Jag läste en intressant arbete på nätet som någon gjort. Länk: 
http://www.teckenspraket.se
Det om står i länken stämmer helt överens om vad det egentligen är, vad som är bäst för döva människor gällande språket. Döva kan ha svårt med svenskan då teckenspråket är modersmålet, men där hänger det på egen motivation att lära sig läsa och skriva svenska, med insatser från lärare och föräldrars uppmuntran också.

Är det så svårt att förstå att teckenspråket är ett rikt språk med egen grammatik, helt skild från svenskan?

Det är min åsikt. Och jag är säker på att flera med mig håller med om det.

Sedan om man t ex träffar hörande eller hörselskadade personer som inte kan så mycket teckenspråk, så kan man ju ha överseende med det... men att folk säger "TSS är bättre." Ja, kanske för hörselskadade och personer som blivit döva i vuxen ålder som inte kan teckenspråket fullt ut och vuxit upp med svenskan som modersmål.

Men det är teckenspråket som är bäst för barndomsdöva, som har detta som modersmål!


Nu skrev jag ur mig vad jag tycker om det hela... :) 
Ha det bra, ni allihopa!


Datum: 2007-11-28 Tid: 19:16:24
Min vardag Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL:

Kommentar: